søndag den 30. december 2012

Vin til juleanden 2012



Vin : Trapiche Broquel 2009
Land : Argentina
Drue : Malbec
Alkohol : 14 % alkohol
Pris : 135 kr. for 2 stk. i Kiwi
Point: 90

Det er altid en kunst (eller et sats) at finde en rødvin der passer til anden og den resterende julemad. Personligt mener jeg stadig at øl passer sig bedre til julemaden end rødvin.
Men traditionen tro, og efter forventningerne, så skal der rødvin på bordet.

I år lænede jeg mig op af en vintest fra Ekstra Bladet og valgte en Malbec vin fra Argentina - da jeg tilfældigt kom forbi et Kiwi supermarked i Brande.

Testen mente at denne vin var det bedste køb og beskrev vinen således: "Et af de store huse i Argentina, men som formår at lave gode vine i alle prislejrer. Denne vin på nationaldruen Malbec har masser af blomme, tobak, lakrids med et snert af brombærmarmelade i afslutningen. En velintegreret syre og kraftig vin som vil stå godt til anden".

Og jeg må sige at det holde ganske godt stik. Vinen fik en times luft før maden og fik en tur i et køligt rum således at temperaturen kom lidt ned - og den smagte rigtig godt til anden - måske den bedste vin jeg har prøvet i den sammenhæng.

Men efter maden for sig selv fremstod den knap så lækker som til maden og derfor er mine point ikke helt i top. Men dette er et rigtig godt eksempel på en madvin !

Glædelig jul !

Ingen kommentarer:

Send en kommentar