lørdag den 15. januar 2011

Rødvin til stegt flæsk og persillesovs ?

Rødvin til stegt flæsk og persillesovs ?


Vil prøve at teste 3 "billige" rødvin med forskellige druer sammen med stegt flæsk og persillesovs for at blive klogere på om der overhovedet kan drikkes rødvin til denne danske nationalret...eller om man skal holde sig til en pilsner...eller Ribena saft.



Here it goes...

Vin 1 : Tegole Piccini 2006 Toscana
Drue : 100% Sangiovese
Alkohol : 13% alkohol
Pris : 30 kr Fakta
Glas : Spiegelau Authentis rødvin
Point: 79

Vinen blev uden tvivl dårligere med stegt flæsk og persillesovs. Ikke at vinen var specielt god uden. Producenten havde brugt for store ord på bagsiden af flasken og jeg kunne ikke genkende én eneste af de ting der stod på flasken. Duften anonymt, smager syrlig og kedeligt og kort eftersmag. Uden steg flæsk blev den en anelse bedre og mindre syrlig. Så konklusionen her må være at druen sangiovese ikke passer til stegt flæsk og persillesovs. Tror ikke druen passer uanset kvalitet af vin. Så køb ikke en Chianti eller Brunello di Montalcino når der skal spises steg flæsk.

Vin 2 : Almez Monastrell 2009 Yecla Spanien
Drue : 85% Monastrell (Mourvèdre), 10% Shiraz, 5% Crenache
Alkohol : 14% alkohol
Pris 30 kr Fakta
Glas : Spiegelau Authentis rødvin
Point: 83

Udemærket vin til prisen og sammen med den stegte flæsk sker der ikke så meget med vinen. Synes dog stadig at vinen er lidt bedre uden flæsk. Behagelig duft med hint af lakrids...faktisk lidt ala det slik spejdersnus man kan få rør, tube eller lille tønde. Smagen er middel kraftig med lidt peber. En anelse tørhed men okay. Kort men god eftersmag. Sammensætning af druer passer langt bedre til den fede flæsk.

Vin 3 : Diego De Almagro 2003 Spanien
Drue : 100% Tempranillo
Alkohol : 13% alkohol
Pris 30 kr Føtex, Bilka, Netto
Glas : Spiegelau Authentis rødvin
Point: 83

Bedre end forventet. Er gået uden om denne vin mange gange i supermarkedet. Den stegte flæsk gør heller ikke megen forskel her så rent kemisk er Tempranillo måske også passende til flæsken ? Vinen er rund i duft og smag. Duft af vanilje og med hint af kaffe. Samgen har også hint af kaffe. Behagelig syre. Kort eftersmag der efterlader lidt vanilje igen.

Endelig konklusion:

Hvis jeg absolut skulle vælge en rødvin til stegt flæsk med persillesovs så ville jeg gå efter en kraftig rødvin af god kvalitet. Jeg ville vælge en oversøisk vin med god varme, høj alkohol og kraftig smag. Jeg vil dekantere vinen og lade den stå nogle timer. Jeg ville holde mig fra Brunello di Montalcino, Chianti og vil gætte på at en Pinot Noir vin også ville være upassende.
Generelt ville jeg nok vælge en øl til stegt flæsk...men ligesom der findes rødvin til juleanden...så mener jeg også der findes rødvin til steg flæak og persillesovs ! Absolut !

Husk det kun er min smag !

Ingen kommentarer:

Send en kommentar