fredag den 1. april 2011

Alsace, Brunello og Sisseck



Vin : Steinklotz 2009
Land : Frankrig
Drue : Riesling
Alkohol : 12,5 % alkohol
Pris : 99 kr. Kvickly
Point: 90

Vin : Badia Al Colle Brunello de Montalcino 2004
Land : Italien
Drue : Sangiovese
Alkohol : 13,5 % alkohol
Pris : 99 kr. Fakta
Point: 90

Vin : Quinta Sardonia 2006
Land : Spanien
Drue : Tinto Fino, Cabernet Sauvignon og Merlot
Alkohol : 15.5 % alkohol
Pris : 350 kr. /www.memberswine.com
Point: 93

Konens fødselsdag og hun havde bestilt godt rødvin (tror jeg nok). Porcheret æg med stenbidderrogn og et lækkert glas hvidvin af den slags der gør at man alligevel tror på at hvidvin har sin berettigelse.

Steinklotz fra Alsace med dejlig duft af pære og fersken, frugtig og lettere tør smag med kraftige noter af pære og lidt prikken på tungen fra syren i vinen, dejlig balanceret eftersmag uden at være for sød eller vulgær. Lige en hvidvin efter min smag. Super til skaldyr.

Blåmuslinger i hjemmelavet rødvinstomatsovs med frisk basilikum blev nydt med en fornuftig Brunello fra Fakta. Duft af vanilje fra egetræsfad og markante animalske noter som jeg virkelig godt kan lide. Noterne fra duften går igen i smagen, med lidt syrlighed og snert af alkohol - som er typisk for mine smagsløg og en Brunello. Rimeligt afbalancerede taninier og en eftersmag af røde syrlige bær. En rigtig madvin som gik rigtig godt med dagens sammensætning med blåmuslinger. Vinen blev iltet 3 timer før den skulle drikkes og yderligere et par timer gjorde vinen godt.

Lammemørbrad inviterede til Quinta Sardonia 2006 fra Peter Sisseck. Vinen fik 4 timer på karaffel og den kunne sagtens have klaret 4 timer mere. En virkelig kraftig vin (kulsort i farven) med duftnoter ovre i rom og karamel afdelingen, efter 4 timers ilt er der også masser af solbær når glasset slynges lidt rundt, disse solbær forsvinder lidt med tiden. Lidt alkohol i næsen også. Kraftige tanniner som vinen sagtens kan bære. Noter af rom, egetræsfad og peber i smagen. Alkoholen er pænt integreret og vinen fremtræder bare som en god oplevelse. Havde jeg fået den serveret på en restaurant, så ville jeg have været yderst tilfreds med vinoplevelsen...det er jeg nu også herhjemme. Hvis man er til vin med power så kan denne virkelig anbefales.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar