lørdag den 5. marts 2011

Gaston Andre Pere & Fils Chablis 2009


Vin : Gaston Andre Pere & Fils Chablis 2009
Land : Frankrig
Alkohol : 12,5 %
Drue : 100% Chardonnay
Pris : 59 kr. Fakta
Point : 86

Blev fristet til at udvide horisonten lidt og derfor fiskede jeg en hvidvin ned fra hylden i Fakta. Og ærligt talt så var det mærkatet med 5 vinglas fra Politiken der solgte vinen.
Meget lys i farven. Dejlig næse med fersken og pære. Smagen er efter min mening meget klassisk når det kommer til hvidvin og er én af årsagerne til at jeg generelt ikke er den store hvidvinsdrikker.
Smager lidt af egetræ, lidt bitterhed og tørhed.
Man kan meget svagt fornemme lidt frugt i smagen men der er ikke rigtig noget der begejstrer for mig. Dette er en hvidvin der skal drikkes til mad synes jeg.

Med et mindre tapasbord foran mig gik jeg på jagt efter det der passende bedst til vinen:

1. Humus : Okay
2. Chorizo : nej tak
3. Parmaskinke : Passer glimrende
4. Soltørret tomat tapenade : glimrende
5. Kraftig sort olinentapanade : interessant
6. Blå Castello ost : Fy for fanden

Så konklussion for mig er at vinen vil være lækker til en lidt sommeragtig forret med parmaskine, soltørrende tomater, ferskner, rucola og melon. (mere bud en konklussion)

Tip : Vinen skal være kold og holdes kold

Ingen kommentarer:

Send en kommentar