søndag den 6. marts 2011

Molly Dooker The Maitre D 2009 og test af vinilter



Vin : Molly Dooker The Maitre D 2009
Land : Australien
Drue : 100% Cabernet Sauvignon
Alkohol : 16 % alkohol
Pris : 160 kr. http://www.atomwine.dk/
Point: 81

Lørdagens rødvin blev en Molly Dooker vin og dermed var forventningerne i top, men jeg blev desværre skuffet over denne vin. Vinens 16% alkohol er slet ikke integreret i vinen og derfor har den virkelig brændende alkohol i smagen. Man kan dog godt fornemme at der inde under alkoholen ligger en velsmagende og kraftig vin, men det holder bare ikke helt. Duften er fin med en god portion solbær.

Forsøgte iøvrigt at teste en vinilter som jeg har fået i gave. Tror den koster 99 kr. når den er på bud i Imerco. Havde ikke forventet at den gjorde nogen forskel, men det gjorde den faktisk. Dog kunne den ikke lave mirakler med denne vin. Men vinilteren sørgede dog for at vinen blev lidt mere afrundet i smag og duft...så et eller andet er der sket ? Jeg tester den igen senere på en anden vin - to be continued...

Tilbage til Molly Dooker vinen. Jeg prøvede "the molly dooker shake" og jeg dekanterede vinen i 4 timer og der var stadig brændende alkohol.
Mit bud er at denne vin er bedst efter 8 timers dekantering på karaffel eller son vin nummer 4 på en aften hvor der bare skal drikkes en masser rødvin og folks smagsløg er ved at være lidt påvirkede.

Desuden er det  vigtigt at vinen holdes på en passende temperatur på ca. 16 grader.

Traditionen tro kom resten af flasker i køleskabet og to dage efter åbning så er vinen i den grad mere drikkelig og det er nu muligt at bedømme vinens smag også. Vinen er virkelig fed, tyk og kraftig i smagen. Grum mørk vin med mørk mørk engelsk lakrids, røg og sorte oliven. Duften af solbør er intakt og vinen dufter rigtig godt. Tror faktisk at vinen vil gøre det godt til den kålret som jeg har blogget om tidligere.

Generelt synes jeg man skal igennem for mange krumspring for at få denne vin til at fungere. Det er upassende at man skal åbne en vin 2 dage før den skal drikkes, give den et Molly Dooker Shake, tage den ud af køleskabet i god tid, før den skal drikkes, så temperatur ikke er for lav eller for høj.

En vin skal være god lige ud af flasken og gerne blive bedre efter nogle timers dekantering (hvis dekantering er nødvendig)

Jeg har haft de bedste oplevelser med Molly Dooker når jeg i forvejen har fået lidt alkohol indenbords.

Så drik den som vin nummer 2 eller 3.....eller lad tiden og temperaturen forbedre vinen.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar