fredag den 25. marts 2011

Librandi Gravello 2008

 
 
Vin : Librandi Gravello 2008
Land : Italien
Drue : Cabernet Sauvignon og Gaglioppo
Alkohol : 14 % alkohol
Pris : 149 kr.
Point: 89
 
Tilbage på bloggen igen efter en lille periode med sygdom og alt for lidt (ingen) rødvin. Dagens vin er skænket af Anders Supersupporter og er naturligvis fra Italien. Farven er lettere gennemsigtig med et interessant brunligt skær og ved en blindsmagning ville farven snyde én til at tro at der var tale om en meget ældre vin end fra 2008.
Havde fået et lille hint om at vinen blev bedre hen over aftenen og derfor fik vinen ekstra tålmodighed. Lige ud af flasken var vinen, efter min smag, typisk italiensk og mindede om en halvtam indelukket Brunello.
Både duft og smag udviklede sig efter lidt ilt og hævede vinen til et godt stykke over middel. Duft med toner af lakrids, lidt egetræs fad og hint af jord. Smagen har også toner af lakrids og peber og er smagen er pænt krydderet og fyldig. Mellemlang eftersmag der føles behagelig i munden. Afbalancerede og ikke særligt kraftige tanniner hvilket gør vinen nem og behagelig at drikke.
Konen synes godt om vinen da den netop er nem at drikke.
God vin over middel, men for mig mangler der lidt WOW faktor på smag og især duft for at bringe den helt op i det røde felt.
 
Tip: Hæld vin på karaffel og giv den noget luft. Vinen udvikler sig virkelig meget med tiden. Søg for at vinen ikke drikkes ved for høj temperatur. Ud af køleskabet en time før den skal drikkes og så over på en karaffel så tror jeg den fungerer bedst.

3 kommentarer:

  1. Fint du lige gad sætte nogle ord på jeg ikke selv evnede...nu glæder jeg mig til at smage de sidste 4 flasker.

    SvarSlet
  2. Velbekomme. Tror faktisk også der var lidt rom/rosin agtig smag i vinen.

    SvarSlet
  3. Hej
    Sidder netop nu med Gravello 2009 og uhmm!
    Har ikke smagt 2008, men er sikker på denne er bedre da den netop har fået 3 glas i Gambero rosso og kun delvis kan genkende jeres beskrivelse.
    Mit første store indtryk er balance. Et meget underkendt kvalitet efter min mening, og sikkert derfor konen også kan lide den. ofte underkender vi kvaliteten fordi det gør vinen nem at drikke og når vine er nemme at drikke bliver de ofte puttet i frikkadellevin kassen. Nææ gør endelig ikke det. Det er hamrende svært at lave vin i balance.. Gaja er en mester.. Librandi er i dette tilfælde rigtig god Jeg mener at dette er en meget undervurderet vin. Den har stor holdbarhed som man kan fornemme af de mange , men utroligt velintegrerede tanniner, der er noter af lakrids, mørk solbær (cabernet)frisk ribs, frugtsyren er stadig tilgængelig men også velintegreret, svag note af sødme der her helt vild lækker, som i gamle baroloer, og jeg kunne blive ved. Har siddet med næsen i glasset i 15 min. nu og kan næsten ikke stoppe. Meget kompleks vin, og samtidig... smooooth som en baaaaaby! :-)

    SvarSlet